tiistai 22. helmikuuta 2011

Minuahan ei huijata!

Minulle soitettiin tänään siitä firmasta, joka antaa minulle jokapäiväisen internettini. Olivat soitelleet jo aiemminkin, tunnistin numerosta, mutta en minä arkena vastaa puhelimeen keskellä päivää... Lomalla ehtii. (Ylpeys käy muuten lankeemuksen edellä, ja lomalla leuhkimisesta seuraa ahkeraa nenänniistoa ja puolikuntoista nuokkumista. Ei ole influenssaa minulla, mutta epämääräinen kurkkukipuräkätauti kuitenkin. Sehän tarkoittaa sitä, että tärvään lomani nukkumiseen vielä tavallistakin perusteellisemmin – tänään nousin työllä ja tuskalla sängystä jo klo 12.25.)

Noh. Ilmoittivat, että internet-yhteyteni on hidas, niin hidas, ettei sellaista enää myydä ihmisille. Nyt saisin viisi kertaa nopeamman yhteyden ja mokkulan maksamalla vain neljä euroa enemmän kuussa. Minulla kun tuota aikaa oli, päätin heittäytyä kyseleväiseksi. Entä jos en halua vaihtaa? Toimiiko yhteyteni edelleen? Juu, kyllä se toimii, mutta ei välttämättä ikuisesti, ja nythän tosiaan saisi nopeammankin, ja sen mokkulan… Minä en oikeastaan halua maksaa yhtään enempää. Entäs jos olisin uusi asiakas? Mitä minulle sitten myytäisiin sillä hinnalla, jonka nyt maksan? No se olisi sitten se viisi kertaa nopeampi yhteys ilman mokkulaa. Entäpä kun tiedän muuttavani vuoden lopussa? Mitä minun yhteydelleni sitten tapahtuu? No sen voi sitten ilmoittaa meille, ja sitten sen sopimuksen voi purkaa… Mutta voisin siis jatkaa kuten ennenkin, vaikka tällaista liittymää ei enää saakaan ostaa? Tai vaihtoehtoisesti maksaa nykyisen hinnan nopeammasta liittymästä? Niin, onhan se mahdollista.

Ja tapahtui niin, että riehaannuin omasta nokkeluudestani, kun osasin niin näppärästi selvittää, kuinka tavallaan minua miedosti huijataan tässä jättämällä asioita kertomatta, että otin sitten kuitenkin sen mokkulasopimuksen. Tarvitsenhan sitä todella kipeästi, kun minulla on tämä kätevä kannettava tietokone, jota ei voi siirtää ilman, että se alkaa pitää infernaalista meteliä... Näin toimii valveutunut kuluttaja! Yeah! Puhelun lopussa tajusin myös, että taisin tulla ohimennen sitoutuneeksi johonkin määräaikaissopimukseen, josta minulle ei sinänsä erikseen kerrottu – sanottiin vain, että jos muutan pois palveluntarjoajan vaikutusalueelta, pitää sitten olla muuttoilmoitus, tai jotain, en oikein kuunnellut. Hmm.

Noh, onhan minulla aina 30 päivää aikaa muuttaa mieltäni (kuvittelen, että ilmaiseksi, mutta luultavasti siinä oli joku lisämaksu, josta en älynnyt kysyä). Ja voihan olla, että tulen jossain vaiheessa ostaneeksi uuden kannettavan tietokoneen, jota voi myös kantaa. Voi myös olla, että ennen lehmä lentää kuin Irja viisastuu…

Lehmä, ilmojen valtias

Ei kommentteja: