sunnuntai 26. joulukuuta 2010

Tapaninpesu

Joulu mennä jollotti pikavauhtia ohi. Kun on paljon ihmisiä ja tohinaa ympärillä tuntuu aikakin kuluvan pikavauhtia. Ihan mukavasti pyhät kuitenkin sujuivat, söimme ja saunoimme, ja näimme aattona vilaukselta joulupukin ja jopa poronkin. Kuulin vihreitä (Fazerin).

Koska olen perinteiden ystävä, voin kertoa teille eräästä vanhasta ja kauniista Tapaninpäivän perinteestä nimeltä jääkaapin tapaninpesu. Tämä juhlallinen tapa sai alkunsa siitä, kun viime viikon Lapin-reissun ajaksi jääkaappiin jäi vihanneksia nahistumaan. Kotiin tullessa nämä kasvikset olivat pehmenneet, lahonneet ja alkaneet haista pistävästi. Mätänevien ruoka-aineiden hävitys jääkaapista ei valitettavasti auttanut jääkaappiin pinttyneeseen pistävään pahaan hajuun, joten tänään Tapanina oli aivan pakko tyhjentää jääkaapin sisältö parvekkeelle ja pestä koko kaappi. Pesu-urakassa vierähti pari tuntia. Laitoin varmuuden vuoksi ylimmälle hyllylle lautaselle ruokasoodaa ja alimmalle hyllylle kippoon kahvinpuruja hajuja imemään. Nyt jääkaapin tuoksu on melko raikas. Olen aika ylpeä itsestäni, että nyt on tämäkin homma taas vähäksi aikaa tehty.

2 kommenttia:

neiti talonmies kirjoitti...

Mä just mietin, että blogi-raukka on täällä yksin ja hyljättynä, pitäisköhän mennä horisemaan jotain, mutta onneksi olin väärässä! Mulla jäi kyllä nyt jääkaapin tapaninpesu tekemättä, kun en ole vielä kotona - toivottavasti sille ei ilmene tarvettakaan, kun palaan :P Joulun olen kuitenkin viettänyt verkkarieleganssissa ja jättänyt tyylin mukaisesti myös tukan pesemättä (meillä mitään joulusaunoja harrasteta), joten voin huomenna suorittaa perinteen hengessä esimerkiksi hiusten myöhäisen tapaninpesun!

kunnankirjuri kirjoitti...

Ihanaa, muutkin ihmiset suorittavat tapaninpesuja! Tai siis toivon kyllä että peset sen tukan jossain vaiheessa ennen kuin vuosi vaihtuu... Toisaalta, jos ei tukkaa koko jouluna pese, niin onpahan turkissa ainakin hyvä kiilto!