tiistai 11. tammikuuta 2011

Paha mainos, hyvä mainos

Olen viime päivinä joutunut jonkin verran mietiskelemään yhdys sanoja ja muita hankalia elämän ilmiöitä. Ehkä juuri siksi ärryin niin kovasti, kun tulin kotiin ja avasin optikon minulle lähettämän rakkauskirjeen. Siinä luki muun muassa seuraavaa:
Kyllä minä ymmärrän, että ihmiset arjessaan kirjoittelevat sähköpostia kavereille tai päiväkirjaa tai blogeja tai mitä milloinkin aika vapaalla tyylillä, normeista viis. Jos taas yksi Suomen hallitsevista optikkoketjuista tahtoo saada myyntiään lisättyä, mainoskirjeet voisi ehkä vaivautua oikolukemaan ennen kuin ne postitetaan asiakkaille. Muuten saattaa muodostua vähän piittaamaton vaikutelma koko ketjun toiminnasta. Minun kohdallani sitä vielä vahvistaa kokemus "kahdessa viikossa tulevista" silmälaseista, jotka toimitettiin ensin väärillä vahvuuksilla ja joiden saapumisessa kesti lopulta kolme kuukautta. Enkä saanut edes pahoitteluja. EN OSTA. Saatan ostaa, jos kirjoitatte: Ray Ban -kehykset - yhdysmerkki käyttöön, perhana! Sekä siten kuin (vrt. niin kuin, sillä tavalla kuin). Niin!

Onneksi kaikki mainonta ei ärsytä. Tulin tänään oikein hyvälle tuulelle, kun näin tällaisen bussin:

Tämä mainos on kiva mainos!
Pasila palaa ruutuihin ensi maanantaina! Heti merkintä kalenteriin, jos ei ole jo! Yhden jakson voi on voinut myös käydä katsomassa Yle Areenasta ennakkoon - enää sitä ei näköjään löydy, pöh. Olen kyllä katsonut sen jo, mutta ajattelin mennä fiilistelemään uudelleen, kun jaksossa pilkattiin mainostoimistoväkeäkin niin mukavasti... Poistun siis täältä valittamasta ja siirryn YouTubeen etsimään, siellä se on kuitenkin.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei ne virheet kielioppiin jää. Insinöörin silmään ottaa kaksoisnegaatio mainoksen laskuopissa. -50% alennus on oikeastaan puolet lisää alkuperäiseen hintaan!

neiti talonmies kirjoitti...

Sama häiritsi itse asiassa myös minua, mutta ajattelin, että en viitsi enää siitäkin valittaa - taistelu tuota ilmiötä vastaan on mainosten ihmeellisessä maailmassa kuitenkin jo hävitty...

Anonyymi kirjoitti...

Luin tuon mainostekstin ensin "sitten kun" ja ajattelin, että onpa höveliä kun saa maksaa sitten joskus kun sattuu itselle sopimaan.