torstai 6. joulukuuta 2012

Tämä teksti ei kiinnosta sinua. Peräänny, kun vielä voit.

Taistelen hetken tuulimyllyjä vastaan ja haukun vaihteeksi Googlea. Nimittäin. Inhoan sitä, että koska aikoinani olen mennyt sekaantumaan Gmailiin, riesanani on nykyään myös YouTube-tili ja kaikenlaista muuta ärsyttävää. YouTube on taas jossakin vaiheessa uusiutunut, ja nyt siellä tungetaan henkilökohtaisia videosuosituksia aina, kun olen kirjautuneena tiliini (ts. aina, koska syötteenlukija on yleensä auki taustalla). Ei kannata ihmetellä, mitä ne suositukset oikein haittaavat - tämä on nyt periaatekysymys. En halua kohdennettua mainontaa, koskaan, missään! Olen tehnyt kaikkeni päästäkseni noista suosituksista eroon, mutta ei onnistu; katseluhistoriaani ei tallenneta, mutta silti Google muistaa, mitä olen katsonut.

Googlen tietosuojakäytännöistä pulju itse sanoo näin (lihavointi minun): "Käytämme palveluista keräämiämme tietoja tarjotaksemme, ylläpitääksemme ja parantaaksemme palveluitamme, sekä kehittääksemme uusia palveluita ja suojataksemme Googlea ja käyttäjiämme. Käytämme näitä tietoja myös tarjotaksemme sinulle räätälöityä sisältöä, kuten osuvampia hakutuloksia ja mainoksia." Entäpä jos käyttäjä kokee, että räätälöity sisältö huonontaa hänen saamaansa palvelua? Eikö asiakas olekaan aina oikeassa?

Paska mikä paska. Luovun Google-tilistäni ja hankin kirjekyyhkyn. Se voi toimitella postit puolestani ja kuljetella minulle myös videoita vaikkapa kätevässä vhs-muodossa. Tämän bloginkin voi samaan syssyyn muuttaa kirjemuotoiseksi. Kerron, kun kyyhky on koulutettu, niin halukkaat lukijat voivat ilmoittaa minulle/kyyhkylle osoitteensa.

Nyt menen taistelemaan uusia tuulimyllyjä vastaan ja siirryn kylpyhuoneeseen leikkaamaan hiuksiani. Enkä toivota mitään itsenäisyyspäivää kenellekään, koska olen lukenut ne toivotukset ainakin kymmenestä blogista tänään, ja kyllästyin jo kolmannessa.

Ei kommentteja: