tiistai 2. marraskuuta 2010

Messut ja minä

Jotkut kuulemma käsittelevät blogeissaan ajankohtaisia asioita, ottavat kiihkeästi kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja sen sellaista. Huh, miten rasittavalta se kuulostaa, melkein tulee hiki jo ajatuksesta... Tänään minä olen kuitenkin poikkeuksellisesti tiukasti ajan hermolla, ja aion käsitellä niinkin tuoretta asiaa kuin viime viikonlopun kirjamessuja - "Jotakin ehkä tietäisin, / olinhan siellä minäkin". Runeberg ei onneksi ollut, mutta muita kirjailijoita riitti senkin edestä. Valitettavasti...

Olisi ehkä kannattanut muistaa, että...
  • Minusta on yleensä enimmäkseen kiusallista kuunnella, kun kirjailija puhuu teoksistaan. Onko lukeva yleisö oikeasti niin kiinnostunut ihmisistä teosten takana kuin kustantajien markkinointiosastoilla (tai mikä taho kirjailijoita nyt julkisuuteen sysiikään) tunnutaan olettavan? Minulle kyllä riittäisivät ihan vain ne kirjat. Moni kirja on jopa jäänyt minulta lukematta siksi, että kirjailijan naamaa puskee joka tuutista kyllästykseen saakka.
  • Tungos ahdistaa minua.
  • Inhoan jonottamista.
  • Vastustan ihan periaatteessa sitä, että minulta veloitetaan pääsymaksu tapahtumaan, jonka perimmäinen tarkoitus vaikuttaisi olevan myydä minulle lisää tavaraa.
  • Ns. messutarjoukset eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan huikeita.
  • Sinänsä kiinnostavilla antikvaarisilla kirjamessuilla on niin monta osastoa, että niistä jaksaa kahlata suunnilleen kaksi kunnolla ja loput laarit jäävät henkisessä ähkyssä penkomatta.
Lisäksi viinimessujen viiniosastolle olisi pitänyt maksaa pantti, ja lasi olisi pitänyt hakea eri tiskiltä, ja minulla ei ollut käteistäkään mukana maistamislipukkeita varten, ja miljöö sitä paitsi ei vaikuttanut kovin kutsuvalta, joten jäivät ne perjantaina haikailemani viinitkin sitten maistelematta.

Onhan se periaatteessa kivaa, että Messukeskus pursuilee kerran vuodessa kirjan ja kirjallisuuden arvokasta asiaa, mutta ensi vuonna voisin ehkä kuitenkin suosiolla jättää messut niille, jotka oikeasti saavat niistä jotain irti. Jos saan ilmaislipun jostakin, harkitsen asiaa uudelleen.

Ei kommentteja: