maanantai 5. syyskuuta 2011

Irja paheksuu taas

Jotkut asiat kannattaisi pitää sisällään. Esimerkiksi sylki.

Seurasin tänään, kun eräs reipas nuorukainen syljeskeli bussipysäkillä. Odottelimme yhdessä noin viiden minuutin ajan, ja bussiin noustessamme räkä täplitti asfalttia niin laajalla alueella, että minulla oli suuria vaikeuksia nousta kyytiin kuivin jaloin. Suorituksen vaikuttavuutta lisää, että herra puhui samaan aikaan puhelimessa. Luulisi, että olisi suuta kuivanut, mutta ei - hän sylki huomattavasti useammin kuin esimerkiksi minä nielin.

Näin sanoo Wikipedia: "Eritetyn syljen määrä vaihtelee huomattavasti lajista riippuen: ihmisellä sylkeä erittyy tavallisesti noin 1,5 litraa vuorokaudessa, mutta naudalla määrä voi olla jopa 200 litraa vuorokaudessa." Ehkä kyseinen nuori mies olikin itse asiassa sonnimullikka? Myös jääkiekkoilija on toisaalta vahva vaihtoehto. Lajia harrastanut lähisukulaiseni valisti minua aikoinaan kertomalla, että vaihtoaitiossa syljeskely (joka minun mielestäni on kuvottavaa) nyt vain kerta kaikkiaan kuuluu lajiin. "Ei sitä vaan pysty nielemään", sanoi hän. Minä en edelleenkään tuota usko.

Ei kommentteja: